Padomi kā izvairīties no 2. tipa diabēta

Papildu rūpes par savu veselību rada iespēju samazināt un pat novērst saslimšanu ar 2. tipa diabētu*, līdz ar to, der zināt, ka pirms saslimstības ar 2. tipa diabētu gandrīz vienmēr ir novērojama „pirmsdiabēta” pazīme – paaugstināts glikozes līmenis asinīs (kas ir augstāks par normu, bet nav gana augsts, lai tiktu atzīts par diabētu**). Kaitējumi cilvēka organismam, it īpaši sirds un asinsrites sistēmai tiek nodarīti jau „pirmsdiabēta” stadijā, taču 2. tipa diabētu ir iespējams novērst vai vismaz aizkavēt ar atsevišķu preventīvu pasākumu ieviešanu savā ikdienā:

  • veselīga dzīvesveida nozīmes ielāgošana;
  • smēķēšanas atmešana;
  • ķermeņa svara samazināšana, ja nepieciešams;
  • regulāru fizisku aktivitāšu veikšana (piemēram, raita pastaiga 30 minūšu garumā ik dienas);
  • pārtikas ar zemu tauku saturu lietošana uzturā;
  • zema holesterīna diētas ieturēšana, kuras sastāvā ir vairums svaigu dārzeņu, graudaugu un augļu.

 

Atsevišķas cilvēka iezīmes liecina par paaugstinātu risku saslimšanai ar 2. tipa diabētu, tai skaitā:

  • traucēta glikozes tolerance;
  • vecums – pēc 45;
  • diabēts – ģenētisks mantojums;
  • liekais svars;
  • augsts asinsspiediens;
  • netiek veiktas regulāras fiziskas aktivitātes;
  • zems ABL holesterīna līmenis vai augsts triglicerīds;
  • augsts asinsspiediens;
  • ir bijis gestācijas diabēts (diabēts, kas rodas sievietēm tikai uz grūtniecības periodu).

 

Ja šķiet, ka 2. tipa diabēta riska pazīmes attiecināmas uz sevi, aprunājies ar savu ārstu un veic attiecīgas darbības, lai šos riskus novērstu vai samazinātu!

Zaudē lieko svaru, ja tas ir nepieciešams. Ja ķermeņa liekais svars ir virs 20% no ķermeņa masas, pat dažu kilogramu zaudēšana var būt izšķiroša.

Izvēlies veselīgu uzturu. Seko līdzi vienkāršām veselīga uztura vadlīnijām ik dienu, piemēram, lietojot uzturā daudz dārzeņus, augļus un graudaugus. Samazini tauku un kaloriju apjomu līdz pat 30%, kā arī samazini porciju apjomu. Veselīgs uzturs ir nozīmīgs faktors diabēta un citu veselības traucējumu novēršanā.

Esi aktīvs! Regulāras fiziskas aktivitātes var palīdzēt novērs 2. tipa diabētu. Tāpat šādas aktivitātes rosinās svara un stresa samazināšanos un labsajūtas pieaugumu.

Atmet smēķēšanu! Cilvēki, kas smēķē ir līdz pat trīs reizēm vairāk pakļauti saslimšanas riskam ar 2. tipa diabētu nekā nesmēķētāji.

Sievietēm ieteicams barot savu zīdaini ar krūti, ja vien ir tāda iespēja. Krūtsbarošana nodrošina gan īstermiņa, gan ilgtermiņa ieguvumus gan mātei, gan bērnam.

Jāveic regulāras pārbaudes, ja ietilpsti 2. tipa diabēta riska grupā.

Ir būtiski laikus izvērtēt savus riskus saslimšanai ar 2. tipa diabētu, tāpat arī pievērst pietiekamu vērību savai veselībai un rūpēties par to ik dienu. Sekojiet līdzi sava organisma pašsajūtai un izmantojiet šos padomus, lai samazinātu savu 2. tipa diabēta saslimšanas risku pilnvērtīgai un ilgstošai nākotnei.

 

* 2. tipa diabēts – aizkuņģa dziedzeris nepārstāj ražot insulīnu, bet insulīns neveic savas funkcijas vai arī tā ir par maz.
** Cukura diabēts ir hroniska slimība, kuras pamatpazīme ir paaugstināts cukura (glikozes) daudzums asinīs, mainās uzturvielu bioķīmiskā pārstrāde organismā.

 

Avots: diabetes.org