Zarnu mikrofloras līdzsvars

Zarnu mikrofloras līdzsvars

Zarnu mikrofloras sastāvs dzīves laikā var mainīties atkarībā no vecuma, diētas, veselības stāvokļa un minimāli arī no apkārtējās vides ietekmes. Piemēram, jaundzimušā gremošanas sistēma piedzimšanas brīdī ir sterila, un dažu stundu laikā pēc piedzimšanas tajā sāk veidoties baktērijas. Pēc pirmā dzīves gada bērna mikroflora paliek relatīvi nemainīga visu turpmāko dzīvi. Veselam cilvēkam visvairāk baktēriju (500 dažādu baktēriju sugu) atrodas tievās zarnas distālajā daļā un resnajā zarnā, un to skaits 10 reižu pārsniedz cilvēka organisma šūnu skaitu. Cilvēka gremošanas traktā dzīvo dažādu baktēriju sugas (koliformiskās baktērijas, streptokoki, laktobaciļi, enterokoki, bakterioīdi u.c.). Zarnu mikroflora ir normāla, ja šīs baktērijas ir sabalansētā stāvoklī. Kad līdzsvars tiek izjaukts, nevēlamās (patoloģiskās) baktērijas sāk augt un vairoties, un negatīvi ietekmēt zarnu normālo mikrofloru. Sākotnēji organismā sāk izpausties dažādi traucējumi – pastiprināta gāzu veidošanās, vēdera uzpūšanās, vēdersāpes, caureja vai aizcietējumi. Ilgstoša līdzsvara trūkuma dēļ var rasties disbakterioze (pārmērīga kādas grupas baktēriju un sēnīšu savairošanās zarnu traktā).

Zarnu mikrofloras līdzsvaru nemitīgi apdraud dažādi faktori – dažādas hroniskas vai akūtas saslimšanas (piemēram, vīrusi vai ģenētiski faktori), medikamentu lietošana (piemēram, plaša spektra antibiotikas, perorālie kontracepcijas līdzekļi, sālsskābes sekrēciju mazinošie medikamenti u.c.), nepareizi vai neierasti ēšanas paradumi, smēķēšana, alkohols, u.c.

Ja zarnu mikrofloras traucējumi netiek laikus novērsti, var attīstīties disbakterioze un pēc tam sekot nopietni veselības traucējumi, tādi kā holesterīna un lipīdu vielmaiņas traucējumi, imūnās sistēmas novājināšanās, sēnīšu infekcijas, hipovitaminoze, var attīstīties hronisks nogurums.

Vislabāk ievērot stingru diētu, bet akūtos gadījumos ārsts vai farmaceits var nozīmēt profilakses nolūkos papildināt savu uzturu, pēc vajadzības ar noteiktu pienskābo un/ vai bifido baktēriju kompleksu, kā papildinošu elementu. Atcerieties, ka uztura bagātinātājus nevar izmantot kā pilnvērtīga un sabalansēta uztura aizvietotājus. Lietojot jogurtu un citus piena produktus, var sevi nodrošināt ar pietiekamu vērtīgo baktēriju daudzumu, uzturam jābūt daudzveidīgam un pilnvērtīgam. Diemžēl baktēriju koncentrācija pārtikas produktos var būt ļoti zema.